måndag 1 oktober 2012

TJP i Sågknorren (Halmstad)

I fredags for Maja med Märta och Toppen och jag söderut för att starta på tollingjaktprov under helgen.
Toppen skulle för första gången få starta två dagar i rad.
Vi har haft en supertrevlig helg där vi delat stuga tillsammans med Tina och Agneta på Digby Tollers och där jag i fredagskväll blev firad på min födelsedag med både tårta och presenter. TACK SNÄLLA NI FÖR DET <3

Så till själva genomförandet av provet på lördagen.
Det startade med ansmygning, tolling följt av en ganska trixig dubbelmarkering på vatten.
Sedan gick man efter skytten som under transporten sköt ett skott ut mot vattnet och ett på land där det sedan var en vattendirigering följt av en landirigering och avslutningsvis ett sök i väldigt blöt och svårsprungen mark.
Toppen startade väldigt bra med fint smyg och tolling plu att han FIXADE DUBBELN PÅ VATTEN FINT!!!
Han är lugn i alla skott och det är jag glad för.
Vattendirigeringen blev för svår och Toppen blev frustrerad så det kom en del ljud, vi fick aldrig in den men fortsatte till landdirigeringen där han lät sig dirigeras sådär men kom fram till området men valde då att nobba den gås som låg där.
Jag kopplade honom och provet var över för vår del...
Nöjd med denna dagen är jag ändå på grund av hans fina dubbel på vatten och med mig själv och att jag under hela provet höll mig lugn, inte blev arg, stressad eller frustrerad utan pedagogisk och överseende ;)

I söndags så provet ut så här:
Ansmygning, tolling, dubbel på vatten i bakkanten av en damm där de först fick ta sig över ett vattendrag och sedan i dammen. När hunden var på väg in med nummer två sköts tre skott ut i sökrutan. Söket var även idag var blött och tungsprunget.
Följt av en landdirigering och avslutande vattendirigering.
En tik hade kissat på tollingstigen tidigare under dagen så jag hade som plan att kasta min första tollingapport åt det hållet så vi skulle få den fläcken "ur världen" direkt så så gjorde jag också och mycket riktigt så stannade han för att njuta av kissfläcken.
Jag lät honom slicka någon sekund för att sedan klappa till med händerna.
Då tog han tolling föremålet och kom in så vi kunde fortsätta tolla, vilket han gjorde kanonbra!
Lite full i skratt blev jag för varje gång jag kastade åt kissfläck hållet så fick han lov att springa en omväg och komma in bakom mig och runt för nu var ju "den förbjuden" gullungen :)
Han missade tyvärr nummer två på dubbeln idag med gjorde ändå ett gott försök så jag är nöjd.
När de sedan sköt in i sökrutan så var han hur cool som helst.
Han gjorde ett finfint sökarbete i den svåra terrängen och hade fina avlämningar rakt igenom.
På landirigeringen gjorde han en jättefindirigering men gick även idag ifrån den gås som låg där.
Jag tog ett ögonblicks beslut, bad domaren om ursäkt men sa att nu vill jag gå ut och se till att han faktiskt apporterar den där.
Domaren svarade att det tycker jag du gör helt rätt i...
Jag gick runt till platsen där gåsen låg, skickade honom från en annan riktning, han sprang dit tittade oförstående på mig, jag visade med kroppen att han skulle bära hem den, han tog den galopperade in med den och jag kunde belöna honom och bryta provet.
Jag känner mig oerhört nöjd med mitt beslut så att han inte lär sig att man kan rata gås på prov!
Domaren sa många fina saker om honom i sin muntliga kritik och när jag fick kritiklappen så svider det ju lite att han inte appporterade den satans gåsen för det kan ju knappast bli bättre än så här:
Ansmygning: Jägarmässig
Aktivitet och passivitet: God växlig mellan aktivt och passivt arbete
Lockarbete: Bra tolling med bra stil och exponering
Skottreaktion: Lugn och uppmärksam
Stadga: Visar god stadga
Fart: Välanpassad
Näsa: Används mycket väl
Vattenarbete och simteknik: Går villigt i, god simteknik
Markeringsförmåga: Markerar utmärkt
Sökarbete: Utmärkt söklust och marktäckning
Dirigerbarhet: Utmärkt styrbarhet
Apporteringslust: Vägrar gås i övrigt bra
Apportgrepp: Bra korrekt grepp med bra avlämningar
Samarbetsvilja: Utmärkt
Uthållighet: Tillräcklig
Sammanfattande kritik: En hund med utmärkt markerings, sök och dirigeringsegenskaper.
Vill tyvärr inte apportera gås och föraren avbryter prövningen

3 kommentarer:

  1. Ja hade han tagit gås dj-n hade ni säkert haft er etta!

    SvaraRadera
  2. Å, dessa gäss! Fint jobbat av både dig och toppen! Kram Malin Keno iver

    SvaraRadera
  3. Härligt jobbat av er båda! Synd på gåsen men tycker också att det var ett smart drag det du gjorde så Toppen lär sig att man, som du säger, inte kan rata gäss på proven. Hoppas det går ännu bättre med gåsen på nästa TJP! Bättre kritik kan ni nog inte få iaf :P

    SvaraRadera