söndag 23 september 2012

Rätt sinnesstämning, vad är det?

Ni som följer min och nu mest Toppens träning i bloggen vet att jag ofta pratar om "rätt sinnesstämning" och vad är då detta?
Jag har oftast refererat till Toppens sinnesstämning men när man tränar en mjuk hund som Toppen så är min sinnesstämning MINST lika viktig!

Rätt sinnesstämning för mig är: Lugn, fokuserad med en gnutta överseende.
Om mina tankar far iväg på annat så märker Toppen det direkt och då tappar även han sitt fokus.

Rätt sinnesstämning för Toppen är: Behärskad, fokuserad och modig.
Att kräva lugn av en sådan hund som Toppen är helt omöjligt men att han ska vara behärskad är rimligt och att ha honom fokuserad är A och O för att han ska kunna göra ett bra jobb men det är något som inte kommer gratis med en liten mjukis som honom.
Han lever på sin stora arbetslust, sin viltspontatitet och på sin samarbetsvilja allt annat får vi slita hårt för.

Under dagens träningspass som vi hade tillsammans med Maja och Märta i Sala blev upplägget helt rätt för Toppen.
Eftersom han har svårt för vattenarbete så jobbar vi benhårt med detta under säsongen då det är möjligt och nu har vi främst fokuserat på dubbelmarkeringar på vatten.
Toppen går alltid i vattnet om han ser det som skall apporteras så jag har försökt att få till det så att den först kastade hamnar dolt men istället hamnar den sist kastade lätt så han ska ha en chans att minnas den dolda.
Vi startade med en sådan dubbel och han mindes båda väl men hade lite otur med den sista och kom fel i vind, letade ett tag men kom till sist in igen så jag hjälpte honom vilket jag inte brukar vilja göra i markeringsträningen men nu kändes det som ett annat läge...
Då fick vi fint inte den :)
Efter denna markeringen gick vi upp i skogen där vi hade lagt ut ett sök och då kan han verkligen få glänsa och stärka sitt självförtroende för är det nåt han är riktigt bra på så är det just detta.
Jag var lugn och fokuserad, Toppen var behärskad och fokuserad och hämtade därmed in söket på ett tjillevipp!
Vi avslutade träningspasset med ytterligare en dubbel på vatten men nu på ny plats och denna spikade han!!!
Så idag var en sådan dag så allt blev så rätt och då blir man ju supernöjd både med sig själv och sin duktiga hund <3

Jag passade även på att testa min nya kamera lite så håll till godo med bilder över vår fina träningsmark i Sala och den upmärksamme kan även se Märta på någon bild ;)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar