fredag 14 september 2012

Min högsta önskan

Ni som följer mig på Facebook vet att det är en hel del som pågår i mitt liv just nu och nu tänkte jag berätta om det här på bloggen.
För er som tycker att jag inte varit mitt vanliga spralliga jag så kan jag berätta att detta berott i största del på hormoner!
För lite drygt 10 år sedan började Kribba och jag försöka att bilda familj men kunde ganska snart förstå att det inte skulle bli så lätt.
Vi sökte oss till Reproduktionscentrum på Akademiska Sjukhuset i Uppsala för att få hjälp.
Där kunde man konstatera att jag led av en hormonell sjukdom som förkortas PCO och Kribba hade ett lågt antal spermier, men vi kunde ändå inte få någon hjälp med IVF-behandlingar för att jag vägde för mycket.
Som ni alla vet så har jag nu tagit tag i mina viktproblem och i början av året sökte vi hjälp på nytt och nu gick det bättre.
Vi genomförde vår första IVF eller ISCI i maj men den misslyckades tyvärr...
De fick vid äggplocket endast ut 3 ägg varav två var mogna och endast 1 av dem blev befruktat men höll inte god kvalitet.
Nu har vi precis genomfört vår andra och i måndags var det dags för äggplock, 14 ägg plockades ut varav 8st befruktades!
Igår fick vi ett finfint 8-celligt embryo återfört in i min livmoder och ett embryo av godkvalitet frös man ner till ett eventuellt senare försök.
De andra 6 var mer svårbedömda och kommer att odlas i några dagar till och skulle även några av dessa vara bra så fryser man dem också.
Så i skrivande stund sitter jag här och drömmer och hoppas att Kribba och jag ska få våran största önskan att gå i uppfyllelse!
Det lilla embryot ska om några dagar förhoppningsvis fastna i livmoderväggen och fortsätta utvecklas men det är mycket som ska klaffa.
Jag är tacksam till alla er som stöttar, håller tummarna och hejar på.
Och till alla er som undrat... Här har ni förklaringen.

11 kommentarer:

  1. Åå håller tummarna hårt!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du haft en skitjobbig tid med enormt kämpande, jag beundrar dig! Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att allt går bra, så stort lycka till. Du är en stark kvinna, Johanna!
    /Karin m Ozzy

    SvaraRadera
  3. Gud va roligt för dig Johanna!! All lycka önskar jag dig och Kribba. Håller alla tummar för att er högsta önskan ska gå i uppfyllelse!! Stor kram från Gicceli <3

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Jag vill önska dig och din Kribba all lycka med att så snart som möjligt även få en "människovalp" till familjen. Du är en stark och underbar tjej med två otroligt fina hundar. Det är alltid lika roligt att läsa i din fina blogg om era övningar. Eller dina härliga inlägg på FB, för att inte tala om ditt arbete med vår tidning "Tollaren", som alltid är en glädje att få i brevlådan. Vi håller alla tummar och tassar vi kan! Kram och slick från Marita & León

    SvaraRadera
  5. Finaste Johanna! Tummar och tassar hålls hårt och vi hejjar på här hemma! Sessan skickar nospuss och jag en megakram!! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna! Kram Annika med Fino

    SvaraRadera
  7. Åhh, måtte det gå vägen nu.... jag önskar er båda all lycka!!!
    Kram Lis

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas att allt går som det ska, att bli mamma är det härligaste man kan bli, tycker jag :)

    Kram från Maria

    SvaraRadera
  9. Håller tummarna för att allt går vägen! Jag ser ju en del lyckade fall här på RMC i Malmö :o)
    Stora kramar till er båda

    SvaraRadera
  10. Önskar er all lycka ... vet vad ni går igenom, även om vi inte "löpte linan ut" !
    Kramar från Maggan

    SvaraRadera